Procedure aansprakelijkheidsverzekering

Je hebt onbedoeld schade toegebracht aan een ander, en nu? Of het nou om materiële, lichamelijke of geestelijke schade gaat, de procedure voor het indienen van een verzoek tot vergoeding is vergelijkbaar van aard. In dit artikel leggen we stap voor stap uit wat de procedure inhoudt en waar je rekening mee kunt houden.

Het indienen van een verzoek

Op het moment dat je schade hebt veroorzaakt, die voor het ‘slachtoffer’ financiële gevolgen heeft, is het belangrijk om je aansprakelijkheidsverzekeraar op de hoogte te stellen. Door dit proces in gang te zetten verzoek je de verzekeraar de kosten van de schade te vergoeden, zodat je niet zelf voor hoge kosten komt te staan.

Het traject dat afgelegd wordt zal in de meeste gevallen als volgt zijn:

  • Je dient zo snel mogelijk het verzoek tot uitkering in te dienen bij de verzekeraar
  • De verzekeraar onderzoekt of er sprake van aansprakelijkheid is
  • Indien er sprake is van aansprakelijkheid dan keert de verzekeraar uit

Uitkering

Het bedrag dat de verzekeraar uitkeert is uiteraard afhankelijk van de financiële schade die er is geleden. Wanneer je een verzekering hebt afgesloten met een deel eigen risico zal je dit bedrag in ieder geval zelf moeten betalen. Alles wat de schade meer bedraagt wordt door de verzekeringsmaatschappij vergoed. Indien je geen eigen risico hebt, zal de verzekeraar vanaf elk bedrag uitkeren. De verzekeringsmaatschappij vergoedt tot een maximum van het door jou verzekerde bedrag.

Materieel en immaterieel

Als er sprake is van materiële schade en de aansprakelijkheid is aangetoond, zal de uitkering door de verzekeringsmaatschappij vrij rap gebeuren. In dit geval wordt de financiële schade opgenomen en uitgekeerd. Bijvoorbeeld de kosten van een nieuwe laptop, stomerijkosten of de kosten van een nieuwe ruit. Wanneer er sprake is van immateriële schade kan de uitkering van de verzekeraar een langere tijd in beslag nemen. Het schadebedrag is in dat geval namelijk nog afhankelijk van een aantal andere factoren, bijvoorbeeld:

  • Het aantal behandelingen
  • De soort behandelingen
  • De behandelperiode
  • En de herstelperiode van het slachtoffer

Belangrijk voor uitkering

De verzekeringsmaatschappij waarbij jouw aansprakelijkheidsverzekering loopt zal enkel uitkeren wanneer je aan kunt tonen dat de toegebrachte schade zonder opzet is ontstaan. Het is dus belangrijk dat je kunt bewijzen dat dit het geval is.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om jouw verzoek bij de verzekering kracht bij te zetten:

  • Neem de schade onmiddellijk (samen) op, op het moment dat deze is ontstaan
  • Maak foto’s van de schade
  • Vraag omstanders om een schriftelijke verklaring van wat er precies gebeurde en van de schade die daarbij ontstaan is
  • Dien de aanvraag zo snel mogelijk in bij de verzekeringsmaatschappij

Bovendien is het van belang om de premie van de verzekering altijd op tijd te betalen. Een verzekeraar kan weigeren uit te keren wanneer de schade is veroorzaakt in de tijdelijk onverzekerde periode die dan ontstaan is.