Buitenshuisdekking opzeggen & overstappen

Er komt het een en ander kijken bij het opzeggen en overstappen van je buitenshuis of mobileverzekering. Je dien rekening te houden met de voorwaarden die de verzekeraar heeft gesteld aan het opzeggen van de verzekering. Vervolgens kan je ervoor kiezen om over te stappen naar een andere inboedelverzekeraar. Als consument heb je immers de keuze uit veel verschillende inboedelverzekeringen met mobile of buitenshuisdekking, elk met een andere dekking en premie. Het is dus goed mogelijk, omwille van de dekking of premie, dat je niet altijd bij dezelfde verzekeraar blijft. In dit artikel vind je alle informatie over hoe het opzeggen en overstappen van de studenten buitenshuisverzekering werkt.

Buitenshuisverzekering opzeggen

Het opzeggen van de studenten mobile of buitenshuisverzekering moet bijna altijd schriftelijk. Op deze manier is er bewijs dat de verzekering is opgezegd. Tegenwoordig accepteren ook steeds meer verzekeraars een opzegging per e-mail. Je kunt online vele voorbeelden van opzegbrieven vinden die je alleen nog maar in hoeft te vullen en op hoeft te sturen.

Bevestiging opzegging

Zorg er altijd voor dat je een antwoord van de verzekeraar ontvangt met een bevestiging van de opzegging. Wanneer dit antwoord erg lang duurt kan je even telefonisch contact opnemen met de verzekeraar en eventueel de automatische incasso al bij je bank laten stopzetten. Zolang de verzekering nog niet officieel stopgezet is ben je echter verplicht tot het betalen van de premie.

Verplichte opzegtermijn

Voor alle verzekeraars die bij het Verbond voor Verzekeraars zijn aangesloten en schadeverzekeringen aanbieden zijn verplicht om hun verzekeringen met de looptijd van een jaar aan te bieden. Na dit jaar geldt er altijd een opzegtermijn van een maand. Dit geldt bijvoorbeeld voor de aansprakelijkheids- en inboedelverzekering, waarvan de buitenshuis of mobile verzekering onderdeel uitmaakt.

Een aantal voorkomende voorwaarden voor het opzeggen van de buitenshuisverzekering zijn:

  • De eerste 12 maanden van het contract kan er niet worden opgezegd. Na het eerste jaar is de opzegtermijn 1 maand.
  • Je kan de buitenshuis of mobile verzekering elk moment opzeggen (zonder opzegtermijn), bijvoorbeeld bij Centraal Beheer.

Informeer bij jouw verzekeraar naar de exacte voorwaarden voor het opzeggen van je buitenshuis of mobile verzekering.

Uitzonderingen

Verzekeraars hebben in hun polisvoorwaarden vaak een aantal uitzonderingen opgenomen waarin het altijd mogelijk is om je verzekering op te zeggen. Een uitzondering is wanneer de verzekeraar de polisvoorwaarden of premie wijzigt en dit negatief voor jou uitpakt. Je hebt dan als consument het recht om de verzekering op te zeggen. Verzekeraars kunnen een termijn aangeven waarbinnen je moet opzeggen, bijvoorbeeld binnen twee weken of een maand nadat de veranderingen zijn doorgevoerd.

Overstappen

Je kan er altijd voor kiezen om over te stappen naar een andere buitenshuis of mobile verzekering. Je kan dit doen vanwege een aantal redenen, bijvoorbeeld:

  • Je bent ontevreden over de dekking van je huidige verzekering;
  • Je hebt een conflict gehad met de verzekeraar of hebt slechte service ontvangen;
  • Je hebt ergens anders een betere of goedkopere buitenshuisverzekering gezien.

Je hoeft bij het overstappen naar een andere verzekeraar geen reden op te geven. Binnen de opzegvoorwaarden heb je het recht om een verzekering op te zeggen.

Een nieuwe verzekering aanvragen

Wanneer je gaat overstappen moet je rekening houden met de opzegvoorwaarden van de verzekeraar. Er kan bijvoorbeeld een opzegtermijn gelden en bij bepaalde verzekeraars is het pas mogelijk na het eerste jaar op te zeggen. Een nieuwe mobile of buitenshuisverzekering kan je heel eenvoudig online regelen, als aanvullende dekking bij je inboedelverzekering. Maak bijvoorbeeld gebruik van onze handige top 5 inboedelverzekeringen met buitenshuisdekking. Na het invullen van je gegevens en het selecteren van de gewenste dekking is de verzekering afgesloten en krijg je een bevestiging via de mail.

Overstapservice

Veel verzekeraars bieden een overstapservice. Van deze service kan je gebruik maken wanneer jij van de ene verzekering overstapt naar een andere gelijksoortige verzekering bij een andere verzekeraar. De nieuwe verzekeraar biedt dan de service om je huidige verzekering voor je op te zeggen. Je hoeft zo zelf helemaal niets te regelen en krijgt een bevestiging van de opzegging via je nieuwe verzekeraar. De overstap verloopt zo ook soepel, zonder onverzekerde periode.

Vergelijken voor het opzeggen

Het is verstandig om voor je de buitenshuisverzekering of mobile verzekering opzegt alvast te kijken naar een nieuwe verzekering. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Je kan gebruikmaken van de opzegservice van de nieuwe verzekeraar;
  • Je kan direct overstappen en bent geen periode onverzekerd.

Daarnaast heb je meteen een goed overzicht van de dekkingen en premies van andere verzekeraars. Zo kan je goed beoordelen of overstappen de beste keuze is.

Tot slot: opzeggen zonder overstappen

Wanneer je een verzekering hebt afgesloten voor je waardevolle spullen en mobiele apparatuur kan je hier na verloop van tijd natuurlijk geen behoefte meer aan hebben en de verzekering willen stopzetten. Er zijn een aantal veelvoorkomende redenen om een mobile of buitenshuisverzekering stop te zetten, namelijk:

  • Je apparatuur is zodanig verouderd of beschadigd dat verzekeren overbodig is geworden;
  • De apparaten of spullen zijn niet langer in je bezit;
  • Je bent niet tevreden over de buitenshuisverzekering;
  • De buitenshuisverzekering kost je iedere maand te veel geld.

Waar ben je naar op zoek...

Over ons

Studentenverzekeringen.nl neemt deel aan de collectieve vergunning in bemiddeling van Awin BV AFM Nummer: 12042897