Schadevrije jaren – no-claim korting
Ieder jaar dat je zonder schade rijdt, bouw je als bestuurder schadevrije jaren op. De schadevrije jaren die je zo spaart kunnen zorgen voor hogere kortingen op de premie die je betaalt voor jouw autoverzekering. Het oorspronkelijke no-claim systeem is al in 1982 vervangen door het huidige bonus-malussysteem. Echter, veel mensen spreken nog steeds over het no-claim systeem. Hier vindt je een uitleg over het bonus-malussysteem.
Bonus-malussysteem
Verzekeraars in Nederland gebruiken een bonus-malussysteem. Het bonus-malussysteem zorgt ervoor dat je wordt beloond als je schadevrij rijdt. Je wordt echter ook gestraft als je veel schade claimt die door jou is veroorzaakt. Hoe voorzichtiger je bent in het verkeer, des te lager de premie uit kan vallen.
De opzet van het systeem wordt vaak beschreven als een ladder met ongeveer 20 treden. Ieder schadevrije jaar zorgt voor een korting op de premie. De snelheid waarmee je op de ladder stijgt, verschilt per verzekeraar. De korting op de premie kan oplopen tot zo’n 80%. Indien je wel schade claimt, dan daal je weer op deze ladder. Afhankelijk van de schade kan je 4 tot 6 schadevrije jaren terugvallen. Ook kun je in een negatieve situatie belanden als je te ver terugvalt en loopt je het risico om een toeslag te moeten betalen. Deze toeslag kan oplopen tot 25%.
De schade die je claimt en die door de verzekeraar uitgekeerd wordt heeft invloed op de korting die je op hebt gebouwd. Als de schade verhaald kan worden op de tegenpartij, zal er niets gebeuren met jouw opgebouwde schadevrije jaren. Ook kan je beslissen om zelf de schade te betalen om zo jouw positie op de ladder te behouden.
Uitzonderingen
Sommige verzekeraars hebben enkele uitzondering opgesteld om ervoor te zorgen dat je niet zakt op de ladder en hierdoor je korting dus niet beïnvloed wordt. Deze uitzondering kunnen gemaakt worden bij:
- Schade als gevolg van storm of hagel
- Schade als gevolg van aanrijding met een dier
- Schade als gevolg van diefstal van je motorvoertuig
Aantonen schadevrije jaren
De verzekeraar vraagt altijd hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd als je een nieuwe autoverzekering af wilt sluiten. De verzekeraar zal je ook vragen om deze schadevrije jaren aan te tonen. Hiervoor zijn verschillende manieren.
Roy-data
Roy-data is een centrale database waarin sinds 2007 verzekeraars registreren hoeveel schadevrije jaren iemand heeft opgebouwd. Deze database is toegankelijk voor alle verzekeringsmaatschappijen. Als je wisselt van verzekeraar dan kan je nieuwe verzekeraar via het roy-data systeem dus gemakkelijk zien hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd.
Leaseverklaring
Indien je voorheen alleen maar gebruik hebt gemaakt van een leaseauto en daarna een eigen auto aanschaft, wil je deze natuurlijk graag verzekeren. Ook tijdens het rijden van een leaseauto kan je schadevrije jaren opbouwen.
Deze schadevrije jaren kun je opvragen bij jouw leasemaatschappij in de vorm van een leaseverklaring. In deze leaseverklaring staat beschreven hoe lang je in de periode dat je een leaseauto had, schadevrij hebt gereden. Vaak accepteren verzekeringsmaatschappijen deze verklaring en krijg je de bijbehorende korting.
Handig om te weten
Je kunt alleen schadevrije jaren opbouwen als je een autoverzekering hebt geregistreerd op jouw naam. In sommige gevallen kun je de schadevrije jaren wel overdragen aan personen. Dit kan in het geval van overlijden van een partner of bij een scheiding.
Ook zijn de schadevrije jaren gebonden aan een polis. Je kunt deze jaren dus niet zomaar meenemen naar een tweede auto die je hebt aangeschaft.
Autoverzekering opzeggen
Als je jouw autoverzekering weer op wilt zeggen kun je dit meestal doen via je nieuwe verzekeraar. Je dient echter wel rekening te houden met een eventuele opzegtermijn van je oude autoverzekering.
Meer informatie over het opzeggen van jouw autoverzekering en de opzegtermijn vind je op autoverzekering opzeggen.
Tip
Houd bij het afsluiten van een autoverzekering altijd rekening met het feit dat de goedkoopste autoverzekering niet altijd de beste hoeft te zijn.